سحر فرهادی در گفتگو با سهیل سنقر؛ اظهار داشت: آموزش یکی از مهمترین جنبههای رشد و توسعه شخصیت کودک و نوجوانان است و افت تحصیلی مسلماً به عزت نفس و اعتماد به نفس آنها ضربه هولناکی میزند.
وی ضمن اشاره به اثر زیانبار روحی و جسمی افت تحصیلی بر دانشآموزان افزود: دانشآموز با دیدن کارنامه ناکام و بدون پیشرفت دچار استرس و سرخوردگی میشود.
این کارشناس فرهنگی مشکلات خانوادگی را یکی از دلایل اصلی افت تحصیلی برشمرد و خاطرنشان کرد: مشاجره پدر مادرها و احساس ناامنی از جانب خانواده، فشار روانی زیادی را به دانشآموز وارد میکند که باید این مهم توسط مشاورین خانواده و کارشناسان ریشهیابی شود.
وی بیعلاقگی دانشآموزان را دلیل دیگر افت تحصیلی برشمرد و عنوان کرد: گاهاً مواجهه با معلم بدون اشتیاق و کلاس درس خشک و بدون انعطاف این بیعلاقگی را تشدید میکند، پس لازم است دبیران در سطح مدارس و حتی کل کشور از روشهای نوین و جذاب حین تدریس استفاده کنند.
فرهادی در ادامه گفت: کودکان از حیث داشتن اختلالهای یادگیری یا مشکلعدم تمرکز و یا حواسپرتی به خوبی و بدون سوگیری غربال نمیشوند و افزایش رفتارهای ضداجتماعی و اختلالاتی مانند اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان نیز میتواند سبب این افت تحصیلی شود.
وی با بیان اینکه دلایل درونفردی نیز میتواند منجر به افت تحصیلی شود، افزود: سبک زندگی ناسالم مانند کمخوابی یا مطالعه بیکیفیت در نیمه شب یاعدم شناسایی زمان طلایی مطالعه با کیفیت ناخودآگاه سبب افت تحصیلی میشود.
این کارشناس فرهنگی نقص توجه را از دلایل دیگر افت تحصیلی خواند و اظهار داشت: اختلال خواندن یا اختلال نارسانویسی اختلال ریاضی و شناسایی کودکان بیش فعالADHD است، کودک که در همه دروس خوب عمل میکند اما نمیتواند خوب بنویسد اگر این مشکل به موقع درمان نشود میتواند منجر به افت تحصیلی شود.
وی ضمن اشاره به اینکه ضریب هوشی پایین هم میتواند از دلایل افت تحصیلی باشد، افزود: کودکانی که نمیتوانند همزمان با دیگر همکلاسیها مطالب را یادبگیرند در این صورت جزو کودکان دیرآموز محسوب میشوند که صبر و حوصله ویژهای از سوی معلمان ارجمند میطلبند.
فرهادی ضمن اشاره به شیوع بیماری کرونا و استفاده از تلفن همراه برای یادگیری آنلاین، خاطرنشان کرد: در شرایط کرونا استفاده از تلفن همراه ناخودآگاه ذهن و روان کودکان را به استفاده بیش از پیش به تلفن واداشت.
این کارشناس تربیتی در ادامه افزود: این رویکرد آموزشی اجباری آنلاین سبب وسوسه بچهها و رفتن به سمت بازیهای آنلاین با گوشی شده همچنین فشار تکالیف مدرسه یا بمباران اطلاعاتی همگی افت تحصیلی دانشآموزان را در پی داشته است.
وی ابراز داشت: اما در سالهای اخیر در اقدامی ابتکاری فضای مجازی و بردن بخشی از آموزش در برنامه شاد همراه فیلمهای آموزشی جذاب این هدف تا حدی برآورده شده است.
فرهادی تاکید کرد: خوشبختانه با شناسایی به موقع و سنجش، قبل از ثبتنام کودکان در مدرسه یا حتی تشخیص و درمان به موقع به محض بروز مشکل توسط دبیران شهرستان برخی از مشکلات تحصیلی شناسایی و از همان نطفه حل میشود که این مهم، نیازمند نگاه و توجه ویژهتری از سوی والدین، مسئولان و دبیران است.
وی با بیان اینکه در شهرستان سنقر این امر هم مورد توجه قرار گرفته، خاطرنشان کرد: به دلیل بهکارگیری معلمان فعال که مهیج و هدفدار با روش تدریس متنوع و از قبل برنامهریزی شده امروزه کمتر شاهد بروز مشکلات و افت تحصیلی دانشآموزان هستیم.
انتهای خبر/
📸✍تنظیم خبر: سمانه فعله گری

